Ar li­tua­nis­ti­ka Šiau­liuo­se ties su­ny­ki­mo ri­ba?

Ar li­tua­nis­ti­ka Šiau­liuo­se ties su­ny­ki­mo ri­ba?
Min­dau­gas MAL­CE­VI­ČIUS

Pas­ta­ruo­ju me­tu Lie­tu­vos re­gio­ni­nis aukš­tų­jų mo­kyk­lų tink­las iš­gy­ve­na ne pa­čius pa­lan­kiau­sius lai­kus. Ne­sit­rau­kian­čio sunk­me­čio prie­žas­čių ne­ma­žai: vis gi­lė­jan­ti ša­lies de­mog­ra­fi­nė duo­bė, kas­met au­gan­tys emig­ra­ci­jos mas­tai ir re­gio­ni­niams uni­ver­si­te­tams itin ne­pa­lan­ki jau ke­le­rius me­tus iš ei­lės pa­ga­lį į ra­tus ki­šan­ti „stu­di­jų krep­še­lių“ sis­te­ma. Ji dau­giau­sia įta­kos tu­ri Šiau­lių al­ma ma­ter – uni­ver­si­te­tas kas­met su­lau­kia vis ma­žiau pir­ma­kur­sių. Ypač ne­si­se­ka kai ku­rioms stu­di­jų pro­gra­moms, ku­rios jau ke­le­rius me­tus iš ei­lės ne­su­lau­kia dė­me­sio – ne­su­ren­ka rei­kia­mo no­rin­čių­jų stu­di­juo­ti kie­kio. Vie­na to­kių – lie­tu­vių fi­lo­lo­gi­ja. Sklan­do nuo­mo­nė, kad bai­gu­sia­jam šią stu­di­jų pro­gra­mą iš kar­to pri­kli­juo­ja­ma be­dar­bio eti­ke­tė. Ar to­kie gan­dai pa­grįs­ti? Ar tik­rai lie­tu­vių fi­lo­lo­gi­ja Šiau­liuo­se ties su­ny­ki­mo ri­ba? Ga­liau­siai ky­la klau­si­mas, koks li­tua­nis­tų vaid­muo šian­dien.
Pas­ta­rą­jį klau­si­mą iš­pro­vo­ka­vo 2012 m. lie­pos 25-27 d. Se­re­džiaus se­niū­ni­jo­je (Jur­bar­ko raj.) vy­kęs sep­tin­ta­sis aka­de­mi­nis va­sa­ros se­mi­na­ras „Li­te­ra­tū­ros sa­los 2012“, ku­ria­me da­ly­va­vo ir pra­ne­ši­mus skai­tė moks­li­nin­kai li­tua­nis­tai iš vi­sos Lie­tu­vos. Nors su­si­ti­ki­mas bu­vo ski­ria­mas ju­bi­lie­ji­nėms Mai­ro­nio 150-osioms gi­mi­mo me­ti­nėms, tre­čią­ją aka­de­mi­nio se­mi­na­ro die­ną vy­ku­si hu­ma­ni­ta­ri­nių moks­lų dak­ta­ro Da­riaus Kuo­lio mo­de­ruo­ja­ma dis­ku­si­ja „Koks li­tua­nis­tų vaid­muo rei­ka­lin­gas šian­die­nos vi­suo­me­nei?“ ne­tie­sio­giai at­sklei­dė ir Šiau­liams ga­na ak­tua­lią pro­ble­mą – vie­nos se­niau­sių ŠŲ stu­di­jų pro­gra­mų – lie­tu­vių fi­lo­lo­gi­jos – li­ki­mą.
Li­tua­nis­ti­kos, kaip ga­li­mai ne­pers­pek­ty­vios, neaiš­kio­mis atei­ties per­spek­ty­vo­mis kve­pian­čios spe­cia­ly­bės, klau­si­mas ak­tua­lus ne tik Šiau­liams, bet ir vi­sai ša­liai, tad ko­kios „li­gos“ ka­muo­ja šią Šiau­lių uni­ver­si­te­to stu­di­jų pro­gra­mą?

„Bi­čiu­liš­kas“ mi­nis­te­ri­jos po­žiū­ris

Šiau­lių uni­ver­si­te­to Hu­ma­ni­ta­ri­nio fa­kul­te­to Li­te­ra­tū­ros is­to­ri­jos ir teo­ri­jos ka­ted­ros ve­dė­ja, hu­ma­ni­ta­ri­nių moks­lų dak­ta­rė Džiul­je­ta Mas­ku­liū­nie­nė įsi­ti­ki­nu­si, kad uni­ver­si­te­tas šiuo me­tu la­biau­siai nu­ken­čia dėl ne­pa­lan­kios „stu­di­jų krep­še­lių“ sis­te­mos bei Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­jos ofi­cia­liai tik dek­la­ruo­ja­mos re­gio­ni­nės po­li­ti­kos. „De­mog­ra­fi­nė pa­dė­tis (ma­žė­ja abi­tu­rien­tų), emig­ra­ci­ja ir „bi­čiu­liš­kas“ mi­nis­te­ri­jos po­žiū­ris („krep­še­liai“) sėk­min­gai ma­ri­na uni­ver­si­te­tą, o re­gio­ni­nė po­li­ti­ka tik dek­la­ruo­ja­ma…“ – įsi­ti­ki­nu­si ji.
Moks­lų dak­ta­rei pri­ta­ria ir ki­ti uni­ver­si­te­to at­sto­vai. Lie­tu­vių kal­bo­ty­ros ir ko­mu­ni­ka­ci­jos ka­ted­ros pro­fe­so­rė, hu­ma­ni­ta­ri­nių moks­lų dak­ta­rė Gied­rė Če­pai­tie­nė sa­ko, kad Šiau­lių re­gio­ni­niam uni­ver­si­te­tui da­ro­ma meš­kos pa­slau­ga – iš Vil­niaus jau­čia­mas nuo­la­ti­nis uni­ver­si­te­to nie­ki­ni­mas. „Aš ap­skri­tai ma­nau, kad Ste­po­na­vi­čius su Pu­ti­nai­te pa­teks į juo­dą­ją Lie­tu­vos is­to­ri­ją dėl jau­nų žmo­nių iš­va­ry­mo iš Lie­tu­vos“, – tei­gia pro­fe­so­rė.
Rei­kė­tų pa­mi­nė­ti, kad šie­met per pa­tį sto­ja­mų­jų įkarš­tį švie­ti­mo ir moks­lo mi­nist­ras Gin­ta­ras Ste­po­na­vi­čius pa­skel­bė ne­ga­lu­ti­nius Lie­tu­vos aukš­tų­jų mo­kyk­lų išo­ri­nio ver­ti­ni­mo re­zul­ta­tus. Pa­gal Moks­lo ir stu­di­jų ste­bė­se­nos ir ana­li­zės cent­ro vyk­dy­to ver­ti­ni­mo me­to­di­ką ke­lios aukš­to­sios mo­kyk­los nea­ti­ti­ko rea­lių­jų iš­tek­lių mi­ni­ma­lių stu­di­jų są­ly­gų ir or­ga­ni­za­vi­mo ko­ky­bės rei­ka­la­vi­mų. Smū­gis su­duo­tas ir Šiau­lių uni­ver­si­te­tui, ku­ris nei­gia­mai įver­tin­tas pa­gal vie­ną iš ke­tu­rių kri­te­ri­jų.
Šiau­lių uni­ver­si­te­to stu­den­tų at­sto­vy­bė klau­sia, ar mi­nė­tų ver­ti­ni­mo re­zul­ta­tų skel­bi­mas bū­tent tuo me­tu, kai bū­si­mi stu­den­tai ren­ka­si spe­cia­ly­bę ir uni­ver­si­te­tą, ku­ria­me jos sieks, nė­ra są­mo­nin­gas Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­jos sie­kis su­ma­žin­ti sto­jan­čių­jų skai­čių į tam tik­ras aukš­tą­sias mo­kyk­las? Ar tai, anot Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­jos, tik­rai tik at­si­tik­ti­nis spren­di­mas? Šiau­lių uni­ver­si­te­to stu­den­tų at­sto­vy­bės tink­la­la­py­je G. Ste­po­na­vi­čiui prie­kaiš­tau­ja­ma dar ir to­dėl, kad ne­skel­bia­mi tiks­les­ni ver­ti­ni­mo re­zul­ta­tai, to­dėl neaiš­ku, ar nea­ti­ti­ki­mas Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­jos iš­kel­toms są­ly­goms yra reikš­min­gas, ar ne­la­bai.

Ar tai jau­nuo­liui pa­trauk­lu?

Vis dėl­to prie­žas­čių, ko­dėl Šiau­lių uni­ver­si­te­te ne­su­si­da­ro pa­kan­ka­ma gru­pė stu­den­tų, no­rin­čių stu­di­juo­ti lie­tu­vių fi­lo­lo­gi­ją, ge­ro­kai dau­giau. Pro­fe­so­rė G. Če­pai­tie­nė ma­no, kad gal­vo­jan­tį rink­tis šią pro­fe­si­ją daž­ną abi­tu­rien­tą at­bai­do tai, kad li­tua­nis­to duo­na skal­si, grei­tų pi­ni­gų ji ne­ža­da, o stu­di­jos – ne­leng­vos ir įpa­rei­go­jan­čios. „Ma­nau, kad nor­ma­lus li­tua­nis­tas nuo­lat gy­ve­na įtemp­tai – jam ne tas pa­ts, kas vyks­ta tau­tos, vals­ty­bės gy­ve­ni­me. Ki­taip ta­riant, li­tua­nis­tas – tai gy­ve­ni­mo bū­das, tam tik­ra diag­no­zė. Tu nie­ka­da neuž­ve­ri sa­vo „ka­bi­ne­to“ du­rų. Ar tai jau­nam žmo­gui pa­trauk­lu?“ – re­to­riš­kai klau­sia pro­fe­so­rė.
Vie­ną iš ga­li­mų li­tua­nis­ti­kos Šiau­lių uni­ver­si­te­te ny­ki­mo prie­žas­čių G. Če­pai­tie­nė įžvel­gia ir tai, kad vi­suo­me­nė iš uni­ver­si­te­tų ti­ki­si to pa­ties, kaip ir iš pro­fe­si­nių mo­kyk­lų – atė­jęs tu­ri dirb­ti siau­ros spe­cia­li­za­ci­jos dar­bą. Bend­ra­sis uni­ver­si­te­ti­nis iš­si­la­vi­ni­mas tar­si ir ne­rei­ka­lin­gas, nors dip­lo­mas – la­bai ge­rai. Pro­fe­so­rė pa­ste­bi, jog tai, kad uni­ver­si­te­tas ug­do žmo­gų, nie­kam neį­do­mu. „Be to, jau užau­go ta kar­ta, ku­ri au­go vir­tua­lio­je erd­vė­je. Kny­ga ne­bė­ra vi­di­nio gy­ve­ni­mo po­rei­kis. Kai ma­žė­ja skai­tan­čių žmo­nių, ma­žė­ja ir ga­li­mų li­tua­nis­tų, jau ne­kal­bu, kad ap­skri­tai mū­sų po­pu­lia­ci­ja ma­žė­ja. Ma­nau, tai ne vien Šiau­lių, tai vi­sos Lie­tu­vos bė­da“, – sa­ko ŠU Lie­tu­vių kal­bo­ty­ros ir ko­mu­ni­ka­ci­jos ka­ted­ros pro­fe­so­rė.

Pag­rin­di­nė kon­ku­ren­tė

Il­ga­me­tis Šiau­lių uni­ver­si­te­to dės­ty­to­jas, hu­ma­ni­ta­ri­nių moks­lų dak­ta­ras Vig­man­tas But­kus taip pat įsi­ti­ki­nęs, kad prie­žas­čių, ko­dėl uni­ver­si­te­tas į lie­tu­vių fi­lo­lo­gi­jos stu­di­jas ne­be­su­ren­ka stu­den­tų, yra ne vie­na.
„Pa­čią svar­biau­sią­ją įvar­dy­čiau lie­tu­vių fi­lo­lo­gi­jos su spe­cia­li­za­ci­jo­mis stu­di­jų pro­gra­mą, ku­ri yra pa­trauk­les­nė dėl at­si­ve­rian­čių di­des­nių ga­li­my­bių: jo­je su­tei­kia­mas ir kla­si­ki­nis li­tua­nis­ti­nis fi­lo­lo­gi­nis iš­si­la­vi­ni­mas, ir pa­pil­do­mos ko­mu­ni­ka­ci­jos, lei­dy­bos ar ki­to­kios ži­nios bei kom­pe­ten­ci­jos. Tai, at­si­žvelg­da­mas į šiuo­lai­ki­nės vi­suo­me­nės ten­den­ci­jas, lai­ky­čiau vi­siš­kai nor­ma­liu reiš­ki­niu. Ki­ti fak­to­riai, ko­dėl gry­no­ji lie­tu­vių fi­lo­lo­gi­ja Šiau­lių uni­ver­si­te­te kol kas „ve­ge­tuo­ja“, ma­ny­čiau, yra la­bai bend­ri: vi­zua­lio­sios kul­tū­ros do­mi­na­vi­mas ver­ba­lio­sios kul­tū­ros at­žvil­giu, ne vi­sai šiuo­lai­kiš­kai orien­tuo­tos li­tua­nis­ti­nės mo­kyk­li­nės pro­gra­mos“, – sa­ko Li­te­ra­tū­ros is­to­ri­jos ir teo­ri­jos ka­ted­ros dės­ty­to­jas.
Pa­sak V. But­kaus, li­tua­nis­tiš­kai orien­tuo­tas Šiau­lių ar Šiau­lių re­gio­no mo­kyk­los ab­sol­ven­tas, bai­gęs mo­kyk­lą, ne­re­tai pir­miau­sia dai­ro­si, jei jo, jo tė­vų fi­nan­si­nės ga­li­my­bės lei­džia, į sos­ti­nės uni­ver­si­te­tus, su­tei­kian­čius gal di­des­nę lais­vę nuo tų pa­čių tė­vų, sos­ti­nė­je aiš­kiai pla­tes­nius kul­tū­ri­nius ho­ri­zon­tus.

Li­tua­nis­tas – be­dar­bis?

Dar vie­nas stu­den­tų pa­si­rin­ki­mą są­ly­go­jan­tis veiks­nys – sklan­dan­ti nuo­mo­nė, kad li­tua­nis­ti­kos stu­di­jos – po­ten­cia­li ne­dar­bo pro­ble­ma.
Dar­bo iš­tek­lių sky­riaus Pas­lau­gų darb­da­viams po­sky­rio ve­dė­jos Ja­ni­nos Šiau­lie­nės tei­gi­mu, 2012 m. rugp­jū­čio 1-ąją Šiau­lių te­ri­to­ri­nė­je dar­bo bir­žo­je bu­vo įre­gist­ruo­ti 4 as­me­nys, bai­gę lie­tu­vių fi­lo­lo­gi­jos stu­di­jas, 10 – lie­tu­vių fi­lo­lo­gi­jos ir ko­mu­ni­ka­ci­jų. Per 2011 m. į Šiau­lių te­ri­to­ri­nę dar­bo bir­žą krei­pė­si 11 bai­gu­sių lie­tu­vių fi­lo­lo­gi­jos stu­di­jas, 13 – lie­tu­vių fi­lo­lo­gi­jos ir ko­mu­ni­ka­ci­jų, 3 – lie­tu­vių fi­lo­lo­gi­jos ir ry­šių su vi­suo­me­ne. No­rint šiuos skai­čius pa­ly­gin­ti ga­li­ma pa­žiū­rė­ti, ku­rių spe­cia­ly­bių at­sto­vų rugp­jū­čio 1 d. duo­me­ni­mis Šiau­lių te­ri­to­ri­nė­je dar­bo bir­žo­je įre­gist­ruo­ta dau­giau­sia. Aki­vaiz­du, kad li­tua­nis­tų tarp „ly­de­rių“ nė­ra. Daž­niau­siai be­dar­bių gre­to­se ri­kiuo­ja­si ki­tų spe­cia­ly­bių aukš­to­jo moks­lo dip­lo­mų sa­vi­nin­kai: 27 be­dar­biai, įgi­ję eko­no­mi­kos spe­cia­ly­bę, 26 – sta­ty­bos in­ži­ne­ri­jos, 23 – vers­lo ad­mi­nist­ra­vi­mo, 23 tei­si­nin­ko iš­si­la­vi­ni­mą tu­rin­tys spe­cia­lis­tai. Ži­no­ma, dau­giau­sia te­ri­to­ri­nė­je dar­bo bir­žo­je re­gist­ruo­tų kva­li­fi­kuo­tų spe­cia­lis­tų Šiau­lių uni­ver­si­te­tas kas­met pa­ren­gia ke­lis ar net ke­lio­li­ka kar­tų dau­giau nei li­tua­nis­tų, to­dėl na­tū­ra­lu, kad ir kon­ku­ren­ci­nė ko­va dėl lais­vų dar­bo vie­tų li­tua­nis­tams ge­ro­kai ma­žes­nė.

Dar­bo ieš­ko ne spe­cia­ly­bė, o žmo­gus

2010 m. lie­tu­vių fi­lo­lo­gi­jos ba­ka­lau­ro dip­lo­mą Šiau­lių uni­ver­si­te­te įgi­jęs To­mas Kal­ve­lis sa­ko, kad nie­ka­da ne­si­gai­lė­jo pa­si­rin­kęs šias stu­di­jas šia­me uni­ver­si­te­te. „Tu­riu bū­ti dė­kin­gas sa­vo dės­ty­to­jams, kur­so drau­gams, ku­rie pa­dė­jo man paū­gė­ti kaip as­me­ny­bei. Kal­bant apie dar­bą rei­kia pri­pa­žin­ti, kad lie­tu­vių fi­lo­lo­gi­ja nė­ra spe­cia­ly­bė, ga­ran­tuo­jan­ti konk­re­čią dar­bo vie­tą vos tik bai­gus uni­ver­si­te­tą. Li­tua­nis­tas yra ne tiek spe­cia­ly­bė, kiek diag­no­zė. Ta­čiau žmo­gui, tik­rai no­rin­čiam dar­bo, jį ras­ti nė­ra la­bai su­dė­tin­ga, te­rei­kia šiek tiek iš­ra­din­gu­mo. Nors šiuo me­tu dir­bu ne pa­gal spe­cia­ly­bę (di­zai­no sri­ty­je), ži­nios, įgy­tos uni­ver­si­te­te, vi­sa­da pra­ver­čia. Pui­kiai at­si­me­nu ger­bia­mo pro­fe­so­riaus Ka­zi­mie­ros Žu­per­kos pa­sa­ky­tus žo­džius, kad li­tua­nis­tas gy­ve­ni­me ne­pra­žus“, – sa­ko To­mas. Jau­nuo­lis ti­ki, kad kur kas ge­riau, kai žmo­gus, dir­ban­tis Šiau­liams, yra čia išug­dy­tas, nes tik sa­vas žmo­gus ge­riau­siai ži­no, ko rei­kia jo mies­tui, to­dėl ypač svar­bu, kad Šiau­liuo­se neiš­nyk­tų sa­va li­tua­nis­tų kal­vė, nes šie žmo­nės yra bū­ti­ni svei­kai vi­suo­me­nei.
Šie­met lie­tu­vių fi­lo­lo­gi­ją su lei­dy­bos spe­cia­li­za­ci­ja bai­gęs Be­nas Jan­kaus­kas sa­ko, kad stu­di­juo­da­mas Šiau­lių uni­ver­si­te­te ži­no­jęs, jog dar­bą po stu­di­jų su­si­ras­ti bus su­dė­tin­ga, to­dėl dar stu­di­juo­da­mas sten­gė­si sa­ve iš­ban­dy­ti įvai­rio­se ki­to­se, su spe­cia­ly­be ne­su­si­ju­sio­se, sri­ty­se. „Su­tin­ku su tei­gi­niu, kad dar­bo ieš­ko ne spe­cia­ly­bė, o žmo­gus. Šiais lai­kais be sa­vo ži­nių, gau­tų uni­ver­si­te­te, darb­da­viui tu­ri pa­ro­dy­ti kur kas dau­giau. Iš da­lies prie ma­no „dau­giau nei spe­cia­ly­bės“ ži­nių pri­si­dė­jo stu­di­juo­ja­ma lei­dy­bos spe­cia­li­za­ci­ja ir įvai­ri ki­ta veik­la uni­ver­si­te­te. Per tuos me­tus pra­mo­kau dirb­ti įvai­rio­mis di­zai­no, ma­ke­ta­vi­mo pro­gra­mo­mis. Šios ži­nios man la­bai pra­ver­čia da­bar, – tei­gia jis. – Ne­ma­žai ma­no gru­pės drau­gų ir ki­ti stu­den­tai, stu­di­ja­vę ne lie­tu­vių, o, tar­kim, ang­lų fi­lo­lo­gi­ją, ga­vę dip­lo­mą žings­nia­vo link Dar­bo bir­žos. Yra ir to­kių, ku­rie bai­gę lie­tu­vių (!) fi­lo­lo­gi­ją iš­vy­ko į už­sie­nį, nors tai jau ga­li­ma įvar­dy­ti kaip sa­vęs ieš­ko­ji­mą.“
Be­no nuo­mo­ne, ki­ta prie­žas­tis, ko­dėl lie­tu­vių fi­lo­lo­gi­jos stu­den­tai daž­nai ne­ran­da dar­bo, yra jų pa­čių už­si­tar­nau­ta ne­ko­kia re­pu­ta­ci­ja. „Keis­ta, kad to­kią spe­cia­ly­bę stu­di­juo­ti pa­si­ren­ka žmo­nės, ku­rie „ne­pa­žįs­ta“ no­si­nių rai­džių ir rai­džių su var­ne­lė­mis. Tai – ne pa­ts bai­siau­sias at­ve­jis! Si­tua­ci­ją grei­čiau­siai pa­tai­sy­tų sto­ja­mie­ji eg­za­mi­nai, ku­rie pa­keis­tų po­žiū­rį į šią spe­cia­ly­bę ir ji iš­nyk­tų iš „stu­di­juo­ju dėl po­pie­riaus“ są­ra­šo. Ge­ro sa­vo sri­ties spe­cia­lis­to, ku­ris su­ge­ba at­lik­ti ir vie­ną ki­tą pa­pil­do­mą dar­bą, vi­sur ir vi­sa­da rei­kia“, – sa­ko jis.
Šiau­lių uni­ver­si­te­to dės­ty­to­jas V. But­kus ir­gi įsi­ti­ki­nęs, kad be­dar­bio eti­ke­tę gau­na ne spe­cia­ly­bė, bet konk­re­tus žmo­gus. „Tuo esu įsi­ti­ki­nęs iš sa­vo gy­ve­ni­miš­kos pa­tir­ties šim­tu pro­cen­tų. Dar­bo ga­vi­mas ar su­ra­di­mas pri­klau­so, ma­no įsi­ti­ki­ni­mu, ne nuo baig­tos spe­cia­ly­bės, bet nuo žmo­gaus, ku­ris dar­bo ieš­ko. Ga­lų ga­le uni­ver­si­te­tai nė­ra vien tik, kaip da­bar Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­ja siau­rai biu­rok­ra­tiš­kai su­pran­ta, konk­re­čių „spe­cia­lis­tų kal­vės“. Jie yra as­me­ny­bių ug­dy­mo, ži­nių sklai­dos, idė­jų ge­ne­ra­vi­mo, pro­ble­mų spren­di­mo vie­tos. Ir kal­ba­mo­ji lie­tu­vių fi­lo­lo­gi­jos stu­di­jų pro­gra­ma nė­ra vien tik „nuo­ga“ spe­cia­ly­bė, ka­lan­ti vien tai, kas bus rei­ka­lin­ga dar­bo rin­ko­je. Lie­tu­vių fi­lo­lo­gi­jos stu­di­jų pro­gra­ma Šiau­lių uni­ver­si­te­te, įsi­vaiz­duo­ju, kad ir ki­tuo­se Lie­tu­vos uni­ver­si­te­tuo­se, yra komp­lek­si­nis uni­ver­si­te­ti­nį iš­si­la­vi­ni­mą, ži­nias, spe­cia­li­zuo­tus ir di­des­nius ge­bė­ji­mus, as­me­ny­bi­nius orien­ty­rus ir pan. tei­kian­tis mo­ky­mo ir ug­dy­mo bū­das“, – sa­ko hu­ma­ni­ta­ri­nių moks­lų dak­ta­ras V. But­kus.

Atei­ties per­spek­ty­vos

Svars­ty­da­ma apie li­tua­nis­ti­kos stu­di­jų Šiau­lių uni­ver­si­te­te per­spek­ty­vas, pro­fe­so­rė G. Če­pai­tie­nė kal­ba ga­na pe­si­mis­tiš­kai: „Dėl li­tua­nis­ti­kos atei­ties? De­ja, ma­nau, ji nu­nyks.“
Da­bar­ti­nė si­tua­ci­ja pro­fe­so­rei pri­me­na Vil­nių po 1832 m. su­ki­li­mo, kai ne­be­lie­ka uni­ver­si­te­to. „O juk li­tua­nis­tų la­bai rei­kia. Kas la­biau­siai ug­do žmo­gų mo­kyk­lo­je, jį au­gi­na? Aš jau ne­kal­bu, kad li­tua­nis­tas – vi­sa­da kul­tū­ri­nin­kas, kad jo po­zi­ci­ja vi­sa­da svar­bi ap­lin­ki­niams – te­gul žiū­rės į tą po­zi­ci­ją ne­ga­ty­viai, bet vis tiek žiū­rės. Pa­ga­liau, ar mes tik­rai no­ri­me išaug­ti į kos­mo­po­li­ti­nę vi­suo­me­nę, ar iš tie­sų tau­ta – at­gy­ve­nu­si są­vo­ka, ar iš tie­sų per tūks­tant­me­čius su­si­for­ma­vu­sios nuo­sta­tos yra pa­se­nu­sios, ar iš tie­sų no­ri­me pe­rei­ti prie ro­bo­ti­za­ci­jos“, – svars­ty­da­ma apie da­bar­ti­nę li­tua­nis­ti­kos ir vi­suo­me­nės si­tua­ci­ją vėl re­to­riš­kai klau­sia G. Če­pai­tie­nė.
Vis dėl­to V. But­kus lai­ko­si šiek tiek ki­to­kios nuo­mo­nės. Jis ne­ma­no, kad ga­li grei­tai su­nyk­ti tai, kas kur­ta de­šimt­me­čius, kas tu­ri tra­di­ci­ją. „Liks jau esa­mi šios stu­di­jų pro­gra­mos ab­sol­ven­tai, ku­riuos tur­būt tei­sin­ga bū­tų skai­čiuo­ti šim­tais, nie­kur juk ne­dings ir pro­fe­sū­ra (bent jau di­džio­ji jos da­lis). Ga­lų ga­le aš li­tua­nis­tais va­di­nu, ti­kiuo­si, ne be pa­grin­do ir tuos žmo­nes, ku­rie bai­gia mi­nė­tą­ją lie­tu­vių fi­lo­lo­gi­jos su spe­cia­li­za­ci­jo­mis stu­di­jų pro­gra­mą, nes jie gau­na tvir­tus li­tua­nis­ti­nius fi­lo­lo­gi­nius pa­ma­tus, ga­li gi­lin­ti sa­vo li­tua­nis­ti­nes ži­nias sa­va­ran­kiš­kai ir ma­gist­ran­tū­ros pro­gra­mo­se. Tai­gi li­tua­nis­ti­kai Šiau­lių re­gio­ne yra tiek pat pa­vo­jų, t. y. nei ma­žiau, nei dau­giau, kaip ir vi­so­je Lie­tu­vo­je, gal iš­sky­rus di­des­niuo­sius cent­rus – Vil­nių, Kau­ną“, – sa­ko Li­te­ra­tū­ros is­to­ri­jos ir teo­ri­jos ka­ted­ros dės­ty­to­jas.

Straipsnio nuoroda:

Ar li­tua­nis­ti­ka Šiau­liuo­se ties su­ny­ki­mo ri­ba?

Autorius Mindaugas Malcevičius

Luokės vidurinės mokyklos lietuvių kalbos mokytojas, nuo 2011 m. Šilėnų pagrindinės mokyklos mokytojas, nuo 2012 m. - Gruzdžių gimnazijos. Literaturologijos magistras.

Peržiūrėti visus įrašus, kuriuos parašė Mindaugas Malcevičius →